donderdag 30 januari 2014

Facebook en leren

Les 2 Presenteren.

De leerlingen hebben een gesloten facebookgroep opgestart en iedereen toegevoegd. De leerling voegt ons toe zonder dat we vrienden zijn. Zo blijft de privacy van de leerling en de docent intact. Je ziet elkaars berichten niet in de timeline....

Iedere leerling heeft twee voorbeelden gezocht van een 'goede' en een 'slechte' presentatie en dit op de facebookgroep geplaatst en de motivatie erbij geschreven.
De docent heeft dit tijdens de les teruggepakt en vier voorbeelden centraal gezet. De leerlingen hebben op een Padlet aangegeven welke positieve en negatieve kanten ze hebben gezien. Mooi dat Janneke meteen de Padlet inzet in haar les. Meteen meer interactie omdat iedereen actief meedenkt!


 Hieruit zijn criteria geformuleerd en op Facebook geplaatst. Handig dat de leerling dit bericht heeft vastgezet en dus bovenaan de pagina blijft staan!


















Tijdens de les hebben de leerlingen een presentatie voorbereid en dit meteen opgenomen. Ze kregen de opdracht om een voorwerp verkopen en een naam te verzinnen. 
Nu komt meteen het voordeel van de sociale media naar voren, ik kan op afstand het proces volgen en de leerlingen op afstand coachen. We kunnen het netwerk van de groep langzaam uitbreiden en ouderejaars, afgestudeerden of vakmensen toevoegen. Op deze manier kan men een( leer)netwerk van een 1e jaars leerling vormen en uitbreiden. In dit netwerk kan men samenwerken, vragen stellen en leren.  Deze 21e eeuws vaardigheid (samenwerken) is belangrijk om te leren tijdens je opleiding.

















Door Facebook krijg je meteen meer interactie tussen leerlingen onderling en de docent en netwerk. De volgende keer ga ik weer 'live"aansluiten. Mooi en leerzaam voor alle partijen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten