Deze dag liep ik mee met een groep studenten. (1e jaars interieur &vormgeving). Ik wilde me vooral richten op de 21e eeuws vaardigheden.
- hoe studenten samenwerken,
- hoe ze communiceren,
- hoe ze leren,
- hoe ze ICT inzetten,
- hoe de creativiteit wordt aangesproken, etc.
Na deze dag borrelde het van ideeën. Wat was zeer opvallend?
De studenten (1e jaars) hadden die dag tijdens de lessen weinig tot geen onderlinge interactie. Ze luisterde heel "braaf" naar de docent maar er was weinig 'leren met peers' te ontdekken. De leerlingen hebben verschillende talenten maar daar werd geen gebruik van gemaakt tijdens de lessen. Ze waren voornamelijk individueel bezig.
Na de lessen communiceren ze met elkaar via whatsup.
- hoe studenten samenwerken,
- hoe ze communiceren,
- hoe ze leren,
- hoe ze ICT inzetten,
- hoe de creativiteit wordt aangesproken, etc.
Na deze dag borrelde het van ideeën. Wat was zeer opvallend?
De studenten (1e jaars) hadden die dag tijdens de lessen weinig tot geen onderlinge interactie. Ze luisterde heel "braaf" naar de docent maar er was weinig 'leren met peers' te ontdekken. De leerlingen hebben verschillende talenten maar daar werd geen gebruik van gemaakt tijdens de lessen. Ze waren voornamelijk individueel bezig.
Na de lessen communiceren ze met elkaar via whatsup.
Dat is een mooi uitgangspunt voor het experiment. Kunnen we de interactie stimuleren van de leerlingen door gebruik te maken van bijvoorbeeld een sociale media? We doen dit tijdens het vak Nederlands, waar leerlingen een maquette moeten presenteren.
Mijn idee is om nu eens niet vanuit de docenten te gaan starten maar vanuit de leerling. De leerling is aan zet. We gaan volgende week met de leerlingen praten over hun gebruik van de sociale media. Hoe zetten ze het in? Kunnen we dit ook tijdens het leren gebruiken? Hoe zouden zij het willen inrichten?
Daarna gaan we verder bouwen. Hieronder zie je een kort schema over de te lopen route:
Wat een mooie kans om op kleine schaal te zoeken naar samenwerkend leren! Volgende week weer verder......
Mijn idee is om nu eens niet vanuit de docenten te gaan starten maar vanuit de leerling. De leerling is aan zet. We gaan volgende week met de leerlingen praten over hun gebruik van de sociale media. Hoe zetten ze het in? Kunnen we dit ook tijdens het leren gebruiken? Hoe zouden zij het willen inrichten?
Daarna gaan we verder bouwen. Hieronder zie je een kort schema over de te lopen route:
Wat een mooie kans om op kleine schaal te zoeken naar samenwerkend leren! Volgende week weer verder......
Geen opmerkingen:
Een reactie posten