vrijdag 10 januari 2014

Meeloopdag met MBO studenten

Het is altijd mooi als een organisatie durft te experimenteren. Het MBO Citaverde in Maastricht is op zoek naar hoe je studenten nu voorbereid op de 21e eeuw. Dat is een groot onderwerp en daarom is er besloten om een experiment te starten op kleinere schaal. Het is een experiment dus ik wist eigenlijk nog niet precies hoe ik het wilde inkleden. Ik had me voorgenomen om me eerst met te laten inspireren door de meeloopdag.
Deze dag liep ik mee met een groep studenten. (1e jaars interieur &vormgeving). Ik wilde me vooral richten op de 21e eeuws vaardigheden.
- hoe studenten samenwerken,
- hoe ze communiceren,
- hoe ze leren,
- hoe ze ICT inzetten,
- hoe de creativiteit wordt aangesproken, etc.
Na deze dag borrelde het van ideeën. Wat was zeer opvallend?
De studenten (1e jaars) hadden die dag tijdens de lessen weinig tot geen onderlinge interactie. Ze luisterde heel "braaf" naar de docent maar er was weinig 'leren met peers' te ontdekken. De leerlingen hebben verschillende talenten maar daar werd geen gebruik van gemaakt tijdens de lessen. Ze waren voornamelijk individueel bezig. 
Na de lessen communiceren ze met elkaar via whatsup. 

Dat is een mooi uitgangspunt voor het experiment. Kunnen we de interactie stimuleren van de leerlingen door gebruik te maken van bijvoorbeeld een sociale media? We doen dit tijdens het vak Nederlands, waar leerlingen een maquette moeten presenteren.
Mijn idee is om nu eens niet vanuit de docenten te gaan starten maar vanuit de leerling. De leerling is aan zet. We gaan volgende week met de leerlingen praten over hun gebruik van de sociale media. Hoe zetten ze het in? Kunnen we dit ook tijdens het leren gebruiken? Hoe zouden zij het willen inrichten?
Daarna gaan we verder bouwen. Hieronder zie je een kort schema over de te lopen route:
























Wat een mooie kans om op kleine schaal te zoeken naar samenwerkend leren! Volgende week weer verder......







Geen opmerkingen:

Een reactie posten