vrijdag 28 februari 2014

Eindevaluatie experiment geslaagd!

Vandaag de laatste bijeenkomst gehad met de leerlingen. We hebben mondeling geƫvalueerd. Aangezien we nog alle filmpjes van de eindpresentatie moesten beoordelen, zijn we met de evaluatie gestart.
Iedere leerling heeft elkaar en zichzelf beoordeeld. Mooi om te zien dat er ook dus leren tijdens het beoordelen plaatsvindt. 

Evaluatiepunten leerlingen:
1) Wij willen altijd wel zo leren
2) Het was handig om dingen terug te kunnen zien en te vinden. 
3) Facebook is wel prive, en nu loopt het door elkaar. We zouden dit wel op een ander medium willen zodat het gescheiden wordt. 
4) Jammer dat het ophoudt: we vonden het erg leuk met 2 docenten, eentje die er anders tegenaan keek. 
5) We meer geleerd op deze manier. We konden van elkaar leren door de filmpjes te bekijken.
6) Als we afwezig zijn kunnen we toch zien wat er was gebeurd.
7) Onze ouders konden nu meekijken, dat is leuk. Gek dat ze ons anders horen praten dan thuis. 

Kortom de grootste winst is dat ze echt meer geleerd hebben door een digitaal medium in te zetten . De vakdocente van de praktijk gaf aan:
Deze groep presenteerde echt beter dan andere groepen. Ze hadden meer "swung" en stonden er zelfverzekerder bij. 
Prachtig resultaat! Door de verhoogde interactie zie je dat leerlingen ook meer van elkaar leren. De leerlingen waren veel meer eigenaar van hun leerproces. Ze gingen zelf op zoek, keken bij elkaar in de keuken en de ouders hadden ook een rol. Ook het beoordelingsmoment was leerzaam. Prachtig blijft dat ze zichzelf veel lager beoordelen dan anderen. Kritisch op zichzelf.....
Het was eenvoudig om een expert toe te voegen, maar de opbrengst hiervan was minder. Ik denk dat een skype-gesprek met een expert meer oplevert bij deze leerlingen. 

Ik heb veel geleerd in dit experiment. Vooral de grow-mindset die je ziet ontstaan. In deze leerlingen zit zo veel potentie. Ze genoten van de andere opzet van de lessen, gingen meer in gesprek met elkaar over de onderwerpen. Het was actiever ( zelfs ook op de vrijdagmiddag) en gaf een fijne sfeer in de groep. Een leerling die nooit kwam, haakte aan! 
Ik heb geleerd dat het heel eenvoudig is om met kleine veranderingen , meer leerrendement en leerplezier te halen. 
Ik heb geleerd dat samenwerkend leren samen met de docent Janneke en de leerlingen een krachtig groeibodem vormt voor leren en ontwikkelen. 
Ik kijk terug op een rijke leerervaring voor iedereen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten